Sidevisninger i alt

mandag den 22. oktober 2012

DKK, Legekultur med Caroline

Kasper og jeg sidder og funderer lidt over de udleverede spørgsmål fra dagens undervisning med Caroline..

Vi er faldt over et interessant citat fra dagens tekster:
"digitale medier kan i børnehaven og SFO fungere som en katalysator for forskellige former for stimulante lege og læreprocesser"(Jessen, 2001)
Dette citat fører vores tanker over på dagens tre spørgsmål:

Hvilke kompetencer kan den fysiske leg være med til at udvikle?
Samarbejde gennem fx holdsport, gruppelege.
Der sker en udvikling af motorikken, både grov og finmotorik.

Hvilke kompetencerudvikles især gennem medielege?
I mødet med medier gennem legen, udvikles deres kompetencer til deres digitale liv med en hverdag fyldt ud med diverse typer medier.
Reaktionsevne, ved drengenes samvær om en PC, samarbejder de ofte, giver råd og anerkender hinandens forskellige styrker og under deres svagheder.

Hvilke kompetencer ønsker I at udvikle hos jeres målgruppe i forhold til jeres produkt?

I form af at skabe vores produkt vil vi gerne give børnene i SFO alderen mulighed for at sætte ord på nogle af deres egne tanker og undren omkring deres eget køn og det modsatte køn, altså børnenes kønsopfattelse.
Målgruppen får en stemme undervejs i processen, mens selve produktet vil henvende sig til pædagogstuderende og pædagoger. formålet med produktet er at pædagogerne får tænker over børnenes opfattelse af kønsforskellene i den enkelte institution, og konsekvenserne af en eventuel kønsopdeling.  

Vi står inde for at acceptere drenge og pigers forskelle og ønsker ikke at se på forskellene som værende et problem i børnenes legekultur. Deres køn bør ikke hæmme deres legelyst. Der skal være plads til udvikling og plads til at lege på tværs af kønnet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar