Sidevisninger i alt

tirsdag den 6. november 2012

Meningsfuldhed og de magiske 29



Vi har idag haft vejledning med Lone. Vi spurgte ind til hvad vi "manglede" på bloggen og hvad vi i givet fald kunne gøre for at forbedre den. 

Derfor overvejer vi stærkt at ændre lidt på vores layout og lade vores indre kreativitet komme til udtryk. 
Derudover er det gået op for os, at vi slet ikke har skrevet hvad "meningen" med vores film/produkt egentlig er. 

Vores hensigt er at produktet skal gøre pædagoger og medstuderende klogere på børnenes, primært SFO-børn, egne tanker omkring kønsopfattelser og identitet. Håbet er at pædagogerne vil tage dette til eftertanke og måske selv tage det op i deres respektive institutioner.

Vi gik selv ind til projektet med en forestilling om hvordan Livet i SFO'en udspillede sig, men vi er siden hen blevet klogere.

Derfor vil vi også gerne stille jer nogle spørgsmål, som ligger sig op af dem vi stillede børnene:

1. Tror i at drenge og piger leger på lige fod? Eller i givet fald hvem er mest dominerende?
2. Tror i at der findes drenge og pige farver? Et eks. Kan drenge godt gå i lyserødt?
3. Hvordan opfatter piger/drenge romantik?


Og her kommer så de magiske 29. Vi har valgt at svare på følgende af spørgsmålene: 1-9, 14, 17, 20, 28, 29

Vi har valgt at producere en film som vores æstetiske produkt. Det har vi gjort ud fra et synspunkt omkring børnenes forhold til det at være "et køn". Vi talte med vores vejleder Lone om at det kunne være spændende at nå et resultat, hvor børnene får redskaber i dagligdagen til bedre at kunne kommunikere med hinanden og de voksne. Det ville for børnene være fornuftigt, hvis de turde sætte ord på eller få be- eller afkræftet nogle af de fordomme som de eventuelt måtte have, hvad enten de selv har tænkt sig frem til dem, eller er præget af forældre, søskende, venner hjemme fra eller eventuelt diverse medier. Med fordomme mener vi at børnene måske ikke bryder sig om at holde en pige i hånden, at dele lege med drenge, at opfatte lege som kønsopdelte.
FIlmen kan være med til at skabe et lille indblik i hvordan børnene omtaler de kønsbetonede begreber i dagligdagen som "drenge/pigelege, kærester og bedste venner på tværs af køn."
Er der udtalelser fra børnene, der for pædagogens øre lyder bekymrende eller som en fordom, der kan have konsekvenser for andre børn.
Når børnene føler de kan få sat ord på hvad for dem er fremmed og uforståeligt. styrkes relationerne og selvværdet blandt børnene - og tilliden til de voksne. Det er for at skabe et åbent forum i institutionen hvor børnene ikke føler der er tabu. Altså vil det være ideelt hvis kommunikationen mellem børnene og de voksne bliver åben. 


Gennem vores tilgang til at løse opgaven, har vi benyttet os af kvalitative undersøgelser ved at interviewe børnene i stedet for at tale med pædagoger eller lektorer, der har en faglig empiri til rådighed. Fortællemåden er derfor gennem børnenes øjne at sætte ord på hverdagens små udtalelser og holdninger til hinanden.
Vi ønsker at vise denne film som et eksempel på hvad man kunne gøre ude i den enkelte institution. Det kan derfor betragtes som en inspirationenskilde til et redskab til at få åbnet op for tabubelagte emner blandt børene.
Da vi har filmet råmateriale på 1 time og 40 minutter, er vi klar over at vi skal skære helt ind til benet i børnenes udtalelser for at sammenfatte essensen. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar