Sidevisninger i alt

torsdag den 8. november 2012

Kreativitetspædagogik og interviewet med SFO-drengene…


Mandag den 5. november havde vi undervisning med Lone Zacho om kreativitetspædagogik og en anderledes forståelse af læring for børn, hvor børnene får tid til at fordybe sig i legen.
Vi talte også om vilde læreprocesser, som er et projekt der blev opstartet for små 15 år siden på ydre Nørrebro og ydre Østerbro. Dette som et forsøg på at skabe relationer mellem unge udsatte mennesker og personer inden for den pædagogiske verden. Samt personer der selv har oplevet at leve på kanten af samfundet, men som har formået at tage en uddannelse og komme videre på I livet den rigtige side af loven med støtte fra disse personer fra “de vilde læreprocesser”. Dette kunne vi ikke sætte i relation til vores PÆD/DKK forløb. Men det var et interessant emne.

Vi havde samtale på klassen om kreativitet i daginstitutionerne, og hvad man som pædagog kan gøre for at fordre udfoldelsen af lege blandt børnene, så der opstår en kreativ proces. Vi talte bl.a. om at "legen er barnets vigtigste virksomhed"(Vygotski) og derfor bør pædagogen sørge for at skabe trygge rammer omkring børnene og deres leg. Den kreative leg er ofte opstået spontant og det kreative produkt eller læringen er noget nyt, der er erfaret og erkendt i barnets verdensforståelse, og som ikke var erkendt for barnet før.
Man kan sige at den kreative proces og legen er tæt forbundne og sammen skaber de en ny forståelse for begreber i verden. 

Vi så en 36 min. film om John Cleese, hvor han holdt foredrag om hans syn på kreativitet som ikke et talent, men som en metode at arbejde eller beskæftige sig med. Han fortalte om fem faktorer man skulle stille til rådighed for sig selv før en kreativ proces kunne indtræffe og man kom i “open mode”. De er følgende:

Sted -- Tid -- Tid -- Selvtillid -- Humor

Her er et link til foredraget, som var yderst inspirerende for især vores gruppe: 

http://vimeo.com/18913413

Vi kunne sætte det i forbindelse med vores interview af SFO-drengene. Drengene sad i starten af interviewet stille og lyttede, men langsomt blødte de op for hinanden og langsomt blev de tre drenge helt dus i situationen, og begyndte at lege med hinanden i sofaen og pjatte med intern humor. Kasper der interviewede drengen fik helt svært ved at holde deres interesse til sidst, fordi drengene nærmest gik ind i deres egen leg hvor man sad på sjove måder i sofaen, og havde et fælles tredje som de grinte af sammen, da det omhandlede noget fra deres fælles hverdag. Vi tænkte lige et øjeblik at man kunne betragte drengenes leg, hvor de talte om at stjæle hinandens kærester og grinte hjerteligt omkring tanken dette. De gik ind i deres egen lille verden i flere øjeblikke under interviewet. Men dette var blot en tanke I henhold til John Cleese´s ord. 

1 kommentar:

  1. sikke nogle gode refleksioner over relevans og tanker, der bliver sat i gang. Jeg bliver også lidt klogere på, hvad der fanger jeres interesse og jeg glæder mig rigtig meget til at høre og se jeres filmstykker og diskutere køn med jer.

    SvarSlet