Mandag den 5. november havde vi undervisning med Lone Zacho om kreativitetspædagogik
og en anderledes forståelse af læring for børn, hvor børnene får tid til at
fordybe sig i legen.
Vi talte også om vilde læreprocesser, som er et projekt der blev
opstartet for små 15 år siden på ydre Nørrebro og ydre Østerbro. Dette som et
forsøg på at skabe relationer mellem unge udsatte mennesker og personer inden
for den pædagogiske verden. Samt personer der selv har oplevet at leve på
kanten af samfundet, men som har formået at tage en uddannelse og komme videre
på I livet den rigtige side af loven med støtte fra disse personer fra “de
vilde læreprocesser”. Dette kunne vi ikke sætte i relation til vores PÆD/DKK forløb. Men det var et interessant emne.
Vi havde samtale på klassen om kreativitet i daginstitutionerne, og hvad
man som pædagog kan gøre for at fordre udfoldelsen af lege blandt børnene, så
der opstår en kreativ proces. Vi talte bl.a. om at "legen er barnets
vigtigste virksomhed"(Vygotski) og derfor bør pædagogen sørge for at
skabe trygge rammer omkring børnene og deres leg. Den kreative leg er ofte
opstået spontant og det kreative produkt eller læringen er noget nyt, der
er erfaret og erkendt i barnets verdensforståelse, og som ikke var erkendt for
barnet før.
Man kan sige at den kreative proces og legen er tæt forbundne og sammen
skaber de en ny forståelse for begreber i verden.
Vi så en 36 min. film om John Cleese, hvor han holdt foredrag om hans
syn på kreativitet som ikke et talent, men som en metode at arbejde eller
beskæftige sig med. Han fortalte om fem faktorer man skulle stille til rådighed
for sig selv før en kreativ proces kunne indtræffe og man kom i “open mode”. De
er følgende:
Sted -- Tid -- Tid -- Selvtillid -- Humor
Her er et link til foredraget, som var yderst inspirerende for især
vores gruppe:
http://vimeo.com/18913413
sikke nogle gode refleksioner over relevans og tanker, der bliver sat i gang. Jeg bliver også lidt klogere på, hvad der fanger jeres interesse og jeg glæder mig rigtig meget til at høre og se jeres filmstykker og diskutere køn med jer.
SvarSlet